Otthonról hazamegyünk

kedd, január 23, 2018

KIS-LENGYELORSZÁG KINCSEI ÉS A „MAGYAR” KRAKKÓ Március 15.-e Bem apó szülővárosában, Petőfi szobránál.

Időpont(ok):
2018.03.14-18. (5 nap, 4 éjszaka)
Ár: 65.000 Ft
1. nap:  Zólyom ódon vára: Balassi Bálint szülőhelye. Nedec festői vára a Dunajec partján. Magyar szobor, magyar utca Szczawniczában. 2. nap: Ószandec: „az ima városa”. Székelykapu. A Szent Kinga szentély a klarissza kolostorban. A Gorlicei-áttörés hősi halottainak magyar központi temetője. Biecz: Hedvig királylány kedvenc városa. Tarnow:…

A SZÉKELY HÓPÁRDUC NYOMÁBAN - A Tündérkert mészkőbércein, a Hagymás-hegységben.

Időpont(ok):
2018.07.05-10. (6 nap, 5 éj)
Úti cél: Erdély, Székelyföld
Út jellege: Természet, Túrázás, Felfedezés
Ár: 72.900 Ft
Útvonal: Bp., M5
Felszállási helyek: Budapest, Székesfehérvár

630625581. nap: Utazás Farkaslakára, vacsora, majd Tamási Áron síremlékének megtekintése. Érkezés a gyimesi Bükkhavaspatakára2. nap: Délelőtti szekerezés után a Hagymás-hegység rengetegébe vetjük magunkat: az Egyeskő, majd a Tolvaj-kő szépségében gyönyörködve elérjük az Ilia-tetőt. Ebéd egy esztenán: friss juhsajt, orda, húsfélék, frissen sült kemencés házikenyér. A Hagymás-hegységben található menedékház aznapi szállásunk. 3. nap: délelőtt a Hagymás-hegységben túrázunk: a Terkő-nyeregből az Ördög-hágóig megyünk, majd az Ördögmalom sziklatömbje mellett haladunk el, és egészen az Öcsém-tetőig kapaszkodunk. Szalonnasütés és pihenő után meghódíthatjuk Egyeskő csúcsát is. Délután könnyű túra a Nagy-Hagymáshoz, ahonnan belátni a Maros és az Olt forrásvidékét. 4. nap: a Kis-Békás szűk völgyébe ereszkedünk. A Fekete-hagymás lábánál található Melegvíz-forrás felkeresése után a festői Háromkúton pisztrángozunk. Háromórás túra a Békás-szorosig. Felkapaszkodunk a Mária-kő szikláira. Lemerészkedünk a Békás-szoros szűk szorosába, majd a Gyilkos-tóhoz leérve elfoglaljuk szállásainkat. 5. nap: Erős Zsolt, „A székely hópárduc” kedvenc sziklamászó terepén túrázunk. a Kis-Cohárd mészkőszirtjének megmászása kijelölt turistaúton, vagy a merészebbek via ferrata lehetőségét is választhatják. Szabadidő és egy kis csónakázás után visszatérünk a Kis-Békás-patak szűk szorosába. Pallókon és függőhidakon átkelve járjuk be a szurdok ösvényeit. 6. nap: Érdekes megállókkal tarkított hazaút.

utazás, szállás, félpanzió, túravezetés

A ránk váró túrák minden egészséges, jó edzettségi állapotban lévő ember számára vállalhatók, kortól függetlenül. 80 év körül járó túratársunk is végigjárta már e terepeket, de ettől még a nem rendszeresen mozgó ifjabbakon is kifoghatnak a napi távok. Mindenkinek saját magának kell ismernie a korlátait! Ha egy 20 km-es túrát végig tudunk csinálni az Északi-középhegységben, akkor itt sem lesz gondunk. Fontos, hogy minél kevesebbet pakoljunk, és jó minőségű hátizsákot vigyünk, mert a 2-6. nap reggele között csak a buszunkra számíthatunk. A 2. és a 4. napunk lesznek a hátizsákos, szállásokra vándorlós napok.
1. nap: 4.45-kor indulunk Székesfehérvárról, 6 órakor Budapestről. Kisebb megállókkal színesítve utunkat, az érintett tájegységeket megismerve, vezetőnktől érdekes erdélyi történeteket, legendákat, anekdotákat megtudva, vidám hangulatú utazás után érkezünk meg Farkaslakára, ahol megvacsorázunk, majd megtekintjük Tamási Áronnak a fő út melletti, két nagy cserefa között lévő síremlékét, amelyet egyetlen hatalmas gránittömbből faragott ki Szervátiusz Jenő és fia Tibor. Este 10 körül érünk a gyimesi Bükkhavaspatakára, 1. napi szállásunkra.
2. nap: kényelmesen indulunk reggel, elbeszélgetünk barátságos gyimesi vendéglátóinkkal, gyönyörködünk a bájos Gyimes-völgyben, alaposan kiélvezzük a házi finomságokból álló mennyei reggelinket. Mai utunk első szakaszát szekerekkel tesszük meg. Hamar magunk mögött hagyjuk a Gyimesek fenyves rengetegét, és elérjük a Keleti-Kárpátok egyik legszebb, a civilizáció vívmányai által kevésbé elért, a turisták által ritkán járt részét, a Tarkő-hegységet. Itt húzódott a történelmi Magyarország egykori határa. Súlyos harcok voltak itt a második világháborúban, lövészárkok emlékeztetnek erre. Számos szórványfalu és tanya szövi be a vidéket, állattenyésztéssel foglalkozik itt mindenki. Ordát, sajtot készítenek. 15 km-es, meseszép gyalogtúra vár ránk a Hagymás-hegység ékkövééig, az Egyeskőig. Szabadon legelő juhnyájak és tehéncsordák kísérik utunkat. A Tarkő-fennsík peremén van a Tolvaj-kő, ahol átadhatjuk magunkat a táj szépségének, mégis, turistákkal errefelé alig találkozni. Belátni innen a Csíki-medencét és a Gyimes-völgyet is. Továbbhaladva a Tarkő gerincén az Ilia-tetőre érünk, amely Gyimesből a Békás-szorosba vezető szekérút egyik nevezetes hágója. Nyerge a Tatros és az Olt vízgyűjtőjének választó vonulata. Itt találkozik egymással a Tarkő-, a Hagymás- és a Naskalat-hegység. Itt elfogyasztjuk az esztenákon termelt friss juhsajtból, ordából, húsfélékből, frissen sült kemencés házikenyérből álló piknikkosarunk tartalmát. Innen még jó 2 és fél órás túra vár ránk, immár a Hagymás-hegységben, amíg megérkezünk a menedékházhoz.
3. nap: délelőtt a Hagymás-hegység fenyvesekkel vadregényes hegyeinek főgerincén túrázunk. A Terkő-nyeregben az Ördög-hágóig (1305 méter) megyünk. Először a legendáktól átszőtt Ördögmalom robosztus sziklatömbje tűnik fel, amely mellett elhaladva, a Kárpátok-gerincéről látni fogjuk a Hargita vonulatait és a Görgényi-havasokat. Végig mesés kilátásban lesz részünk. Fenyves erdők és hullámzó végtelen tisztások váltják egymást az Öcsém-tető 1707 méter magas csúcsáig. Itt pihenünk meg először, a 4 méteres keresztnél, amelynél az itt található csúcskönyvbe jegyezhetjük be gondolatainkat. Visszatérve a menedékházhoz, szalonnasütés, pihenő után, aki vállalja, nekiindul az Egyeskő megmászásának. Kötéláthidalók, acélsodronyok segítségével, negyed óra alatt fel is érünk a csúcsra. Az Egyeskő tetején állni, és innen körbetekinteni életre szóló élmény lesz. Délután pihenhetünk, vagy oda-vissza 3 órás túrára indulunk. Könnyű túránk célpontja a Hagymás-hegység csúcsa, a Nagy-Hagymás (1792 méter), melyen ismét a gyergyóiak által állított kereszt fogad. Innen is Pazar kilátás nyílik a kiszélesedő gerinc platójára. Alattunk a sziklaleszakadások szédítő mélységei, előttünk a szomszédos hegyek vonzzák tekintetünket. Látjuk a Maros és az Olt forrásvidékét is.
4. nap: a Kis-Békás szűk völgyébe ereszkedünk. A Fekete-hagymás lábánál megérkezünk a Melegvíz-forráshoz, mely nevének megfelelően télen sem fagy be. Nehéz leírni a romlatlan táj szépségét, ami itt fogad minket, és annál is nehezebb azt a vendégszeretetet, amivel a pici, elzárt gyimesi falucskában, Háromkúton várják túracsapatunkat, pisztráng, illetve flekken ebédre. A falut autóval az év jelentős részében lehetetlen megközelíteni. Makulátlan, szennyezetlen világ fogad minket. Kényelmesen elidőzünk, majd háromórás túrára indulunk tovább, az egyre bővülő patak medrében, egészen a Békás-szorosig. A Mária-kő sziklakilátóiról letekinteni a szoros szédítő mélységébe pazar élmény lesz. Lemerészkedünk a Békás-szoros szűk szorosába, majd a Gyilkos-tóhoz leérve elfoglaljuk szállásainkat.
5. nap: a leghíresebb gyergyói hegymászó, a Kancsendzöngán elhunyt Erős Zsolt otthonának hegyei után „A székely hópárduc” kedvenc sziklamászó terepén folytatjuk utunkat. Ki ne ismerné a klasszikus képet, melyen az 1345 méter magas Kis-Cohárd mészkőszirtje emelkedik a Gyilkos-tó fölé. Bár elsőre azt hinné az ember, hogy csak hegymászó felszerelés segítségével hódítható meg a lenyűgöző hegycsúcs, nem így van: keskeny, köves és meredek turistaút vezet a tetejére. Nem kérdés, hogy megéri ide felemelkedni a lenti turista tömegből. Van azonban egy alternatív lehetőség is feljutni a tetőre, a kiemelkedően jó erőben lévők számára. 2 éve építették ki a nyugat-európai színvonalú via ferrata, azaz speciális mászó útvonalat, melyet mindenki saját felelősségre használhat. Aki belevágna ebbe a kalandba, annak elsősorban azt ajánljuk, nézzen szét a világhálón, készüljön fel, mi vár rá. Nem feltétlenül profi hegymászók használják az ilyen útvonalakat, hanem hétköznapi turisták is, az előírásokat betartva, és megfelelő felszereléssel. Kötelező a hegymászósisak, hegymászó hám, kesztyű a kapaszkodáshoz, megfelelő „kantár” és két karabiner. Ez a két karabiner az, aminek minden körülmények között a via ferrata biztonsági kábelébe beleakasztva kell lennie. Felszerelés bérelhető is, és rövid oktatás is tartozik a bérléshez. Az útvonal a legmagasabb biztonsági feltételeknek felel meg. 50 perc alatt teljesíthető. Aki minden előírást, szabályt betart, azt nem érheti baleset. Fent a szédítő magasságban találkozik a mászó és a túrázó csapat, ahonnan a Hagymás-hegység előző napok során bejárt magaslataira nyílik csodálatos rálátás. Talán innen a leglátványosabb a Gyilkos-kő sziklája és annak leszakadt sarka is, melynek az alattunk elterülő tó a keletkezését köszönheti. Délelőtti kalandunk után visszatérünk a panziónkba. Bőséges szabadidő áll rendelkezésünkre, csónakázhatunk a tavon, vásárolhatunk a kirakodóktól is. Délután oda-vissza 4 km-es záró túránkra indulunk a Kis-Békás-patak szűk szorosába. Alig néhányan ismerik e páratlan látványosságot, pedig simán felveszi a versenyt nagytestvérével, sőt, nekünk bakancsosoknak túl is szárnyalja azt. Pallókon és függőhidakon is többször átkelve járjuk be a nagyszerű szurdokon végigvezető turistautat. A legvagányabb dolog lesz, és a nagy melegben egyben a legkellemesebb is magában a patakban gázolva felfedezni a pazar vízesésekkel, sziklatömbökkel színesített kanyon legszűkebb részét (persze lehet maradni a turistaúton is).
6. nap: érdekes megállókkal tűzdelve tesszük meg a hazautat. 22 óráig megérkezünk Budapestre.

1 éjszaka a gyimesi Bükkhavaspatakán, családoknál, 2 éjszaka a nemrégiben felújított, színvonalas Egyeskő Menedékházban, férfi illetve női, 10-12 fős hálóhelyiségekben, 2 éjszaka a Gyilkos-tó mellett, panzióban.